علی الاعلی
آیا امروز بر محمد و آل محمد صلوات فرستاده ایم؟
اگر حسن روحانی تاریخ سی و هفت ساله انقلاب اسلامی را به طور کامل نادیده بگیرد و تنها سه سال  دولت یازدهم  را در نظر بگیرد، باز هم نباید به "قول" ایالات متحده آمریکا اعتماد کند؛ چرا که خوش‌بینی به آمریکا در برجام بود که امروز رویای دولت مردان را تلخ کرده و دم زدن از "بدعهدی‌" و "دبه" کاخ سفید تبدیل به واقعیتی شده که آنان مجبور به اعتراف آن شده‌اند.

غر و لندها از بدقولی امریکا را باور کنیم یا دل خوش کردن به وعده های سرخرمن را؟/ روحانی: آمریکا قول داد روند خود را اصلاح کند!

اگر حسن روحانی تاریخ سی و هفت ساله انقلاب اسلامی را به طور کامل نادیده بگیرد و تنها سه سال دولت یازدهم را در نظر بگیرد، باز هم نباید به "قول" ایالات متحده آمریکا اعتماد کند؛ چرا که خوش‌بینی به آمریکا در برجام بود که امروز رویای دولت مردان را تلخ کرده و دم زدن از "بدعهدی‌" و "دبه" کاخ سفید تبدیل به واقعیتی شده که آنان مجبور به اعتراف آن شده‌اند.
گروه‌بین‌الملل-رجانیوز: حسن روحانی پس از بازگشت از سفر نیویورک  در اظهار نظری که  اعتماد و خوش‌بینی  به شیطان بزرگ و نظام سلطه در آن به خوبی مشهود بود از " قول" آمریکا برای اصلاح عملکرد نامناسب خود در قبال برجام خبر داد و  گفت: 
 
در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک این جلسه ابتدا در سطح مدیران کل سپس وزرا تشکیل شد و همه اعضا و شرکت کنندگان با قاطعیت به آمریکا اعلام کردند که عملکرد این کشور دقیقا با برجام منطبق نیست و واشنگتن نیز قول داد روند را اصلاح کند.
 
به گزارش رجانیوز  هر چند قاعده عقلی اذعان دارد که "یُلْدَغُ الْمُؤْمِنُ مِنْ جُحْرٍ وَاحِدٍ مَرَّتَیْنِ" اما تجربه چند سال گذشته نشان می‌دهد که دولت یازدهم در رد قواعد عقلانی این‌چنینی، در سطوح مختلف سیاست خارجی، ید طولانی‌ای دارد.
 
 نکته حائز اهمیت آن‌جا است که اگر حسن روحانی تاریخ سی و هفت ساله انقلاب اسلامی را به طور کامل نادیده بگیرد و تنها سه سال  دولت یازدهم  را در نظر بگیرد، باز هم نباید به "قول" ایالات متحده آمریکا اعتماد کند؛ چرا که خوش‌بینی به آمریکا در برجام بود که امروز رویای دولت مردان را تلخ کرده و دم زدن از "بدعهدی‌" و "دبه" کاخ سفید تبدیل به واقعیتی شده که آنان مجبور به اعتراف آن شده‌اند.
 
تحریم ویزا نقض قطعی برجام
 
شاید بارزترین مدعا برای اثبات این مسئله امضای قانون محدودیت ویزا توسط باراک اوباما باشد که به موجب آن 
شهروندان 38 کشوری که  پیش‌‌تر می‌توانستند برای تجارت یا توریسم، مدت 90 روز بدون اخذ ویزا در خاک ایالات‌متحده اقامت داشته باشند،  اگر در 5 سال گذشته به سوریه، عراق، سودان و ایران سفر کرده باشند، دیگر «نمی‌توانند» مثل قبل بدون ویزا وارد آمریکا شوند.
 
به تعبیری دیگر شهروندان عموما اروپایی که پیش از این بدون روادید به سادگی به آمریکا سفر می‌کردند، حالا اگر برای گردش، تجارت یا هر دلیل دیگری به ایران سفر کنند، برای سفر به آمریکا گرفتار روند بررسی سوابق و فرآیند صدور روادید خواهد شد.
 
این قانون در حالی با امضاء باراک اوباما همراه شد که نقض آشکار برجام محسوب می‌شد چرا که در  در بند 29 توافق هسته‌ای  آمده است: 
 
«اتحادیه اروپایی و دولت‌های عضو و همچنین ایالات متحده، منطبق با قوانین خود، از هرگونه سیاست با هدف خاص تأثیرگذاری منفی و مستقیم بر عادی‌سازی تجارت و روابط اقتصادی با ایران، در تعارض با تعهداتشان مبنی بر عدم اخلال در اجرای موفقیت‌آمیز این برجام، خودداری خواهند کرد.»
 
The EU and its Member States and the United States, consistent with their respective laws, will refrain from any policy specifically intended to directly and adversely affect the normalisation of trade and economic relations with Iran inconsistent with their commitments not to undermine the successful implementation of this JCPOA
 
 
 
جالب توجه است حتی  مسئولان دیپلماسی دولت یازدهم نیز به نقض برجام از جانب آمریکا اذعان داشتند چنانکه سید عباس عراقچی در این‌باره گفت :
 
 
این قانون قطعا مراودات اقتصادی، گردشگری و علمی فرهنگی را تحت تاثیر قرار میدهد و موضع ایران، این است که این قانون با برجام تناقض دارد
 
به دنبال اعتراض جمهوری اسلامی ایران به تصویب این قانون و درج محدودیت ها در آن که بر خلاف برجام انجام گرفته بود، جان کری وزیر خارجه آمریکا در نامه‌ای به وزیر امور خارجه کشورمان در 19 دسامبر 2015،  تأکید کرد که دولت آمریکا این قانون را به‌گونه‌ای اجرا خواهد کرد که نقض برجام محسوب نشود. بخشی از این نامه بیان می‌دارد:
 
 
« ... ما به اجرای کامل تعهداتمان طبق توافقات پایبند می‌مانیم ... من اطمینان دارم تغییرات اخیری که در کنگره برای اخذ روادید به تصویب رسید و دولت اختیار توقف اجرای آن را دارد، به هیچ وجه مانع اجرای تعهدات طبق برجام نمی‌شود، و ما این تغییرات را به‌گونه‌ای اجرا می‌کنیم که مداخله‌ای با منافع اقتصادی مشروع ایران ایجاد ننماید. بدین منظور، ما ابزارهای متعددی را به طور بالقوه در اختیار داریم، از جمله [صدور] ویزاهای تجاری ده‌ساله چندبار ورود، برنامه‌هایی برای تسریع در [صدور] ویزاهای تجاری، و اختیار توقف اجرای قانون که طبق این مصوبه جدید به ما داده شده است.»
 
 مقامات وزارت امور خارجه ایران نیز پس از دریافت این نامه را را تضمینی در راستای تأثیر نگذاشتن این تغییرات بر تعهدات آمریکا بر اساس برجام اعلام کردند. 
 
اما پس از نامه جان کری وزارت امنیت داخلی آمریکا برای اجرا این قانون دستورالعملی صادر کرد به موجب آن :
 
 
وزیر امنیت داخلی تنها  در صورتی که  توقف  محدودیت‌ها را قانونی و یا مطابق با منافع ملی آمریکا تشخیص دهد، از این اختیار برخوردار خواهد بود که در صورت صلاحدید  به‌ صورت مورد به مورد و برای یک شخص و موقعیت خاص این محدودیت‌ها را اعمال ننماید.
 
بنابراین پس این نامه -که کاملاً با با نامه جان کری مغایرت داشت-  عدم اعمال محدودیت‌های برنامه معافیت از اخذ روادید تنها به صورت موردی، برای یک شخص خاص و در یکی از شرایط پنج‌گانه زیر امکان‌پذیر شد که عبارت‌اند از:
 
الف. افرادی که از جانب سازمان‌های بین‌المللی، سازمان‌های منطقه‌ای و برای انجام وظایف رسمی به کشورهای ایران، عراق، سودان یا سوریه سفر کرده‌اند؛
ب. افرادی که از جانب سازمان‌های غیر دولتی بشردوستانه برای انجام وظایف رسمی به کشورهای ایران، عراق، سودان یا سوریه سفرکرده‌اند؛
ج. افرادی که به منظور گزارشگری به عنوان خبر‌نگار به کشورهای ایران، عراق، سودان یا سوریه سفر کرده‌اند؛
د. افرادی که برای اهداف تجاری مشروع پس از انعقاد برنامه جامع اقدام مشترک (14 جولای 2015) به ایران سفر کرده‌اند؛
 
 به عبارت دیگر، افرادی که مشمول بندهای پنج‌گانه فوق‌الذکر شوند، تنها از این امکان برخوردار خواهند شد که در صورت صلاحدید و تصمیم شخص وزیر امنیت داخلی ایالات متحده  امریکا مشمول محدودیت‌های قانون تخصیص بودجه تلفیقی قرار نگیرند. بدیهی است اینکه وزیر امنیت داخلی نیز چنین تصمیمی را بگیرد یا نه، مستلزم آن است که طی فرآیندی خاص از وزیر درخواست شود و رسیدگی و بررسی‌های لازم در این خصوص صورت پذیرد.
 
لذا در دستورالعمل  صادره   صحبتی از اعطای ویزاهای تجاری ده‌ساله چندبار ورود مورد ادعای وزیر خارجه آمریکا نیست. بنابراین، برخلاف ادعای جان کری، این قانون بدون ایجاد موانع عمده از جمله در فعالیت‌های تجاری ایران به اجرا گذاشته  شد و به همین جهت  مغایرت صریح بابرجام دارد و در روابط تجاری، اقتصادی و گردشگری با ایران اختلالات عمده ایجاد کرده است.
 
جالب توجه این است که وضع این قانون توسط آمریکا حتی خلاف  مصوبه مجلس نیز بوده است چرا که مجلس شورای اسلامی  در بند (3) قانون اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران مصوب 21/7/1394 در اجرای برجام تاکید کرده بود که:
 
«دولت موظف است هرگونه عدم ‌پایبندی طرف مقابل در زمینه لغو مؤثر تحریم‌ها یا بازگرداندن تحریم‌های لغوشده و یا وضع تحریم تحت هرعنوان دیگر را به‌دقت رصد کند و اقدامات متقابل در جهت احقاق حقوق ملت ایران انجام دهد و همکاری داوطلبانه را متوقف نماید و توسعه سریع برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز جمهوری اسلامی ایران را سامان دهد به‌طوری‌که ظرف مدت دو سال ظرفیت غنی‌سازی کشور به 190 هزار سو افزایش یابد. شورای‌عالی امنیت ملی مرجع رسیدگی به این موضوع می‌باشد. دولت باید ظرف مدت 4 ماه برنامه خود را برای این منظور جهت تصویب به شورا ارائه نماید.»
 
لذا تجربه قانون ویزا به طور کاملاً مشخص نشان داد که دولت ایالات متحده آمریکا به تعهد مکتوب خود نیز پایبند نبوده است؛ تعهدی که حتی شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز با وضع قطعنامه 2231 اجرای آن را الزام آور کرده بود.
 
 به همین جهت مشخص نیست که چگونه حسن روحانی پس از مشاهده این همه بدعهدی مجدداً به "قول" آمریکا دلخوش کرده است!
 




نوع مطلب : بین المللی، امنیتی، اجتماعی، سیاسی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.


درباره وبلاگ


مدیر وبلاگ : پوریا حسین‌خانی
مطالب اخیر
برچسبها
جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :

                    
 
 
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات